- ביום הראשון אחרי שחוזרים מחופשת פסח, אני נותנת שלושה עד חמישה עותקים מהספר להורים שונים בגן. כל הורה צריך לקרוא את הספר לילד שלו באותו יום ולהעביר לילד אחר בגן יום למחרת. המטרה שהורה יקרא את הספר עם ילדיו. בגן יש התנהלות נפלאה כי הורים "רצים" אחרי ספר. דואגים שהבן או הבת שלהם יהיו "בענינים." הספר מציג ערכים יפים כך שההורים מתרגשים יחד עם הילדים.
- ילדים יושבים בחית. אני פורסת לפניהם דף גדול במיוחד. משרטטת את מפת הארץ. כותבת מס ערים. מניחה חבילת צבעים ומבקשת מכל ילד שיקום בתורו יקח צבע יצבע חלק מהמפה ויאמר מדוע בחר את הצבע הזה לצביעת מפת הארץ.
- בסיום קריאת הסיפור אני מחלקת לכל ילד שמעונין דף שיש בו מסגרת גדולה בצורה של שינים של בולים. כל ילד מצייר בול מתנה לארץ ישראל.
אביא כאן רעיון של דליה אלקלעי שעבדה עם כתה בנושא הספר.
שיחות: הבנת העלילה ומתן הדגשים לתחנות בהקמת המדינה:
מהי מדינה? מי בנה אותה? איך בונים מדינה? מיהו הרצל? מיהו דוד בן גוריון?
איזו מתנה היית רוצה לקבל? מה החלום שלך? איזו מתנה היית אתה נותן למדינה? איזו מתנה ניתן לתת למדינה? למה התכוון הסבא באמרו: "תשמרי על החלום שלי?"
פעילות ביצירה:
הכנת מתנות – כל ילד מכין מתנה לחבר. בחירת קופסא, קישוט הקופסא באופנים שונים, הכנסת "מתנה" – ציור: ברכה: יצירה מעניינת.
הכנת עץ חלומות: על כל עלה:"חלומו של …"
שחזור האלבום של "סבא" בציורים: 1. סבא כילד, 2. הבית של סבא בפולין, 3. תמונת הרצל, 4 הגטו, 5. סבא וחבריו על האוניה 6. החלוצים 7. ריקודי השמחה.
יצירת אלבום תמונות של הגן – באלבום יהיו תמונות שייצגו פעילויות בגן מתחילת השנה ועד סופה. באלבום יכולים להיות במקום תמונות – ציורי הילדים. בכל פעם ילד אחר מצייר "אירוע מחיי הגן".
יצירת דגם של מדינת ישראל ע"י הילדים. הכנת: קיבוצים, ערים, כבישים, בתים, פרדסים, בתי ספר, גני ילדים, רפתות ולולים.
פעילויות בשיתוף המשפחה:
תצוגת אלבומים משפחתיים.
הזמנת סב שיציג את אלבום התמונות שלו ויספר מה עשה בזמן הקמת המדינה.
יצירת מיפוי: מהיכן עלו סבא וסבתא שלי?
יום המשפחה: סבים וסבתות בשירים מארץ מוצאם, תערוכת תמונות, ריקודי הילדים בשירי א"י.
חלום משפחתי – כל משפחה תכתוב, תצייר מה חלומ