פעילות בעקבות סדרת "פתגם וגם"

הסדרה "פתגם וגם" מונה 15 ספרים קטנים. כל ספר נושאו כשם שם הפתגם. כל סיפור מביא ארוע בין ילדים שמסביר בבהירות את רעיון הפתגם. יש גננות שנוהגות לקרא ספר פתגם אחד פעם בשבוע, יש שנוהגות לקרא ספר אחד כל יום שישי וכך מתאספים בגן פתגמים. אני נוהגת לעבוד על נושא הפתגמים בשבוע שחוזרים מחופשת חנוכה. כל יום אני מקדישה לסיפור אחד. על לוח התוכן אני מצרפת צילום של כריכה של אותו ספר שהקראתי. כך מתווספים פתגמים. באופן טבעי הילדים עומדים מול לוח התוכן ושואלים אחד את השני לשם הפתגם שכתוב על הכריכה.

רעיונות לעבודה בנושא פתגמים

  • לגבי הספר, "לא דובים ולא יער"- בסיום הקריאה של הסיפור אני מבקשת מכל ילד במליאה להגיד משפט אחד, אמיתי או שאינו אמיתי. בסיום המשפט שאמר כל המליאה עונה יחד: אמיתי או לא דובים ולא יער. דוגמה של משפט: הלכתי ברחוב ופתאום עצרה אותי בת יענה. (הילדים אומרים לא דובים ולא יער. ) הלכתי לסבא וסבתא. (הילדים עונים אמיתי.)
  • משחק- צריך שני סטים של צילומים. צילום של כל הכריכות בשחור לבן וצילום של כל הכריכות בצבעוני. על הלוח תלויים כל הצילומים של הכריכות הצבעוניות. ילד אחראי יושב ליד הלוח ובידו סלסלה עם הצילומים של הכריכות בשחור לבן. מולו שלושה ילדים. הוא מציג לפניהם צילום כריכה אחת בשחור לבן. על פי סדר הילד הראשון מנסה לגלות את שם הפתגם, אם ידע הקלף שלו אם לא התור שלו עובר לשני. זה שידע מצביע על אותה כריכה בצבעוני שנמצאת על הלוח. מנצח זה שבידו יותר צילומים.
  • מטלה הביתה- שיתוף ההורים בלימודי הילדים חשובה מאד בעיני. הגננת ויקי קלדרון מיבנה שלחה אלי צילום של קלסר מטייל. בקלסר כתובה המטלה ודף עם פתגמים רבים. כל הורה מקבל את הקלסר פעם אחת בשנה. העבודה היא ילד והורה. הורה עם הילד\ה חושבים על ארוע שקרה להם יחד ומחפש פתגם מתאים לסיפור. ההורה כותב את הארוע והפתגם בדף בקלסר. בגן ויקי הגננת מקריאה לילדים את הסיפור.
  • ויקי הגננת, נוהגת לתת לילדים להעתיק את הפתגם ולצייר ציור מתאים.